onsdag 5. juni 2013

Middelhavs inspirasjon



 I min ultimate hagedrøm befinner jeg meg ved Middelhavet; sør-Frankrike eller Italia. Her er idyllen komplett sett med mine øyne, og mye inspirasjon å hente, selv om jeg har et helt annet klima å hanskes med. Fordelen her er vel tilgang på vann, bare litt for mye av det! Vestland Vestland...
Jeg simpelthen elsker stilen ved middelhavshager, Middelhavslandene generelt. Sjarmerende, idylliske landsbyer. Festninger, murer, murhus, steinlagte gater, vindusskodder, finuerlige dører, blomstene, oliventrær, sypresser og andre vakre  trær, maten,  turkisblått hav, strender, klipper, sol .. Akk ja, det er til¨å drømme seg langt vekk.

Jeg har latt meg inspirer i egen hage. Med pussede murer( noe stenlagt på toppen), grusdekt bakke, enkle grønne hekker, stauder med sølvgrått bladverk, buksbomkuler, lavendelplanter og noen ganger unner jeg meg et lite oliventre, selv om det får et kort liv her hos meg.
Syden blir det ikke, men en blanda stil a` la nordisk natur møter romatikk og middelhavsstil.

NB: Bildener er ikke fra egen hage!



La gresset vike for stenbelegging, enten heller, brostein eller singel. Gamle murer er et must i denne type hage, enten pussede eller natursteinsmurer. En stor port er heller ikke feil. Så er det bare fylle på med planter av diverse slag, minst ett tre og selvfølgelig noen krukker velfyllt med blomster. 
 En overbygd sitteplass, eller en pergola, er på sin plass. Enten man bor solfyllt eller regnfullt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar