søndag 23. juni 2013

Rododendron

 Her på sørvestlandet er Rododendronblomstringen nærmest hagens høydepunkt. Hvilket skjer i mai og og juni, enkelte fra april. Overalt hvor en ferdes, kan en se Rododendron i enorme størrelser og i overdådig blomstring. I år kom blomstringen sent i gang på grunn av den sene våren, men vi har kunne nyte synet i to-tre uker og ennå står de i blomst. Jeg vet ikke hva denne gamle og populære lilla sorten heter, men det er ihvertfall en storblomstret sort som kan vokse til enorme busker, like brede som høye. Den finner man nesten i enhver gammel hage rundt om. Klimaet her er perfekt for rododendron, med vanligvis milde vintre og mye fuktighet. Det er en surjordsplante, og også dette ser ut til å passe jordsmonnet her. Ved planting, tilsettes grov torv, fåes kjøpt som rododendronjord/ torv. Foruten disse sortene her, finnes det rodedendron i utallige varianter og farger, fra de store vintergrønne sortene til  løvfellende/ hageasalea, japanske og dvergsorter. Ja, sikkert flere sorter, jeg er absolutt ingen rododendronekspert, mine første har jeg kjøpt i vår og jeg gleder meg til å følge de videre.Bildene her er hentet fra spaserturer langs by og bygd.




På min svigermors terrasse
 
 
 
 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar