onsdag 10. juli 2013

En villig staude

 For ni år tilbake fikk jeg ei tue arve  CERASTIUM av ei venninne, oppi en isboks. Ut fra hva jeg kan lese er det mest sannsynlig sølvarve, som er mer spredningsvillig enn filtarve. Den hadde så og si ingen røtter med seg, i tillegg stod den oppi isboksen lenge før jeg plantet den. Med tvil om den ville overleve, plantet jeg den. Det viste seg å ikke være noe grunn å tvile. For den har vokst og etablert seg så til de grader. Jeg kunne sikkert dekket hele plenen om jeg ville. Av den ene lille planten, har det nå blitt flere tepper, både hos meg selv og hos andre.
Når den står i knopp er den fin, når den blomstrer ser den livlig ut, men også uryddig. Så etter ei lita stund i blomst, klipper eller plukker jeg rett og slett blomstene av. For meg er det de sølvhårede bladene som er mest attraktive.
Leste akkurat at det er anbefalt å klippe den etter blomstring for å gi den en tettere vekst og holde den under kontroll, noe jeg altså har gjort i alle år. Det er fort gjort å klippe den med ei vanlig hekksaks.
Selv om den sprer seg villig er den lett å fjerne der den ikke er ønsket. Så kan man jo forsyne andre deler av hagen eller noen andres hage
 
 Her står den i blomst før jeg kommer med saksa. Blomstringstid er mai-juni, over en ganske lang periode.
 

 
Her har jeg bare plukket av blomstene for hånd, og den ser straks finere ut. Bladene er delikat sølvfarget.
Med blomster har den en høyde på 20-30 cm. Uten blomst ca.10 cm.
 
I tillegg finnes det liten filtarve, som jeg også har. Cerastium tomentosum var. columnae !
Den er som navnet sier, mindre. Tettere, lavere, mindre blomst og ikke særlig spredningsvillig slik som storebroren. Tar livet mer med ro og holder seg i nærheten. Om du bare vil ha en liten tue/ teppe, er den fin å bruke.  Jeg har den ikke avbildet her, men ser lik ut, bare i mindre skala og kanskje en anelse hvitere blader. Høyde er 5-10 cm.
Vekstforhold: Sol, mager jord.
Blader med grå farge er tørketålende.
Min erfaring med arven jeg har, er at den vokser og klarer seg bra uansett. Noen plass står den i halvskygge og i kraftig svart moldjord, men den ser kanskje litt løsere ut i veksten enn der den har tørrere jord og full sol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar