onsdag 14. august 2013

Et inspirerende hagebesøk (Del 1.)

                                                                 
                                                                                                                                                             Bak denne formelle fasaden finner man en drøm av en hage; spennende, frodig, fantasifull, pent utsmykket og anlagt. Fruen i huset er hjernen bak denne vellykkede hagen, med sine grønne fingre og sitt kreative hode har det blitt skapt en oase man skjelden ser . De som tror at en flat hage er en kjedelig hage, tro om igjen! Her er hagen delt inn i forskjellige soner, høyde skapt med et nydelig sølvgrått gjerde, obelisker/ buer, gelendre, klatreplanter på armeringsmatter, trær, pyntegjenstander og noen få trappetrinn. Mens man står i den ene delen, lokker en annen del, først må man bare prøve få med seg mest mulig der man står. For her er mye å hvile øynene på, uten at det blir rotete. Fargepaletten er dus, og aldri forstyrrende. Selv med så mange inntrykk oppleves hagen harmonisk. Som jeg tdligere har sagt, kan ikke bildene rettferdigjøre hagen. Med en liten time til rådighet, en time som gikk fort, har jeg bare fått et glimt av hagen fotografert, og noe kunne sikkert vært gjort annerledes og bedre. Men tror dere får et klart inntrykk av denne spennende hagen som hagerinnen var så snill å slippe meg inn i. Et vilt fremmed menneske som bare tråkker opp i grusen (med hjertebank og klamme hender), dertil med to barn på slep, med spørsmål om å få se herligheten bak huset. Noen ganger overrasker jeg meg selv, tenk at det går an være så freidig! Ganske ulikt meg. Men etter flere ganger å ha kjørt forbi, med langstrakt hals og vridd nakke, måtte jeg bare gi det et forsøk. Så tusen takk til deg kjære Marit som var så snill å slippe oss inn og tilmed vise oss rundt og dele av din hagekunnskap! Det var utrolig hyggelig, en riktig fornøyelse!



Det sølvgrå plankegjerdet omringer hagen på tre av sidene, og gir en rolig bakgrunn for planter og dekorasjoner.
 
Hvor enn man vender blikket, finner man små eller store blikkfang, for det meste i pil, rustent jern og stein.


 

 

Flettede trestammer  gjentar seg flere steder, og er utført av Marit selv. Det samme med de imponerende pileballene. Ellers var der noen flotte hjerter i pil som jeg ikke fikk med meg på foto.



 

2 kommentarer:

  1. Åhh... Her har du visst snublet over en skatt av en hemmelig hage. Så flott at du turde å ringe på. Jeg vil tro at hagerinnen (herlig beskrevet) må ha likt din entusiasme:)
    Så flott at du deler opplevelsen og bildene. De er helt skjønne!
    Jeg leste del to først, men måtte bare scrolle ned for å få med meg starten.
    Ønsker deg en strålende uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding. Det er veldig hyggelig og motiverende. Ja, denne Hagen var en sann skatt som virkelig var verdt besøket. Takknemlig for at jeg fikk lov å se meg rundt, fotografere og blogge om den. Hagerinnen var svært generøs:) Det samme om deg og din kommentar! En strålende uke ønskes deg også!

      Slett