onsdag 10. juli 2013

Da irisen blomstret

Nede i den så og si urørte delen av hagen; der bare en plen, noen digre grantrær, noen gamle bjørketrær og ugress vokser, har jeg ei tue med iris. Det er en av to planter som er spadd opp av en annen hage, og som jeg har fått. Der nede i den fuktige og til dels våte jorda (står i vann våte/store deler av året, som er nokså ofte her på vestlandet!), trives den og vokser seg større med stadig flere blomster. Da denne kommer fra en gammel hage, vet jeg ikke hva art det er, men utfra hva jeg kan lese om artene tror jeg det er en Iris Sibirica eller en Iris Germanica.  Min blomstrer i slutten av juni/ begynnelsen av juli, og har en høyde på rundt 80-90 cm.



 Selve blomstringen varer ikke så lenge, men så vakker som selve blomsten er gjør det egentlig ingenting. Med stauder gjelder det å nyte øyeblikket. Dessuten har den et dekorativt bladverk som minner om siv, og dermed pynter opp resten av sesongen!



 Bregnen Ormetegl blander seg fint med Irisens blomst og blader. En kombinasjon som passer utmerket sammen.


 Naturtomt hvor det eneste som tuktes er plenen, dvs. klipping. Det er alt.
Nå er blomstringen på min Iris akkurat over for i år, denne gangen med flere blomster enn noen gang tidligere:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar