tirsdag 2. juli 2013

Innkjøp

De siste dagene har det vært en laber arbeidsinnsats i min hage. Energien har vært litt i manko, arbeidslysta likeså. Den største innsatsen var på sofaen ute, en time med avisa og en time i Ole Lukkøyes verden. Helt nydelig å sove ute! En meget fin hageaktivitet som også må nytes!
Ellers har jeg vært innom et par hagesenter på jakt etter rododendron på tilbud, den gang ei. Plantebudsjettet begynner å hangle, og håpet var å spare noen kroner der. Litt gnien må man være, for jommen er det dyrt å handle inn. Som oftest blir det rabatter utover sommeren, og det kan være verdt å vente. Men selvfølgelig, er det noe spesielt du er på jakt etter og absolutt vil ha, er det like greit å kjøpe så fort du får fatt i det! For min del ble det ingen rododendron, heller ikke de rosene som jeg også var på jakt etter. Istedet endte jeg opp med en nok en lavendelplante og en sommerfuglbusk, noe som ikke var planen. Visstnok har jeg alltid hatt lyst på en sommerfuglbusk Buddleia Davidii,
Foto av Brynjulv Litlere, lånt fra NRK.no/planteguide

Her har jeg nå bare puttet en plante løst oppi, bare for å få et inntrykk av hvordan det kan bli
 
men hvor i alle dager skal jeg plante den! ALDRI kjøp inn noe før du vet hvor det skal plantes! Kjenner den regelen så godt, men alikevel går jeg i fella. Enkelte "bomkjøp" på stauder kan vel godkjennes, men en stor busk som krever spesielle forhold og plass, den er verre. I tillegg kjøpte jeg ei stor korg, som jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg dro kortet. Av en eller annen grunn, er terskelen for å kjøpe inn planter så mye lavere enn å kjøpe klær eller ting til meg selv. Sum sumarium, en plante uten bed å stå i, ei korg uten planter oppi. Da må jeg vel bare putte den ene oppi den andre, selv om de ikke passer i størrelseforhold....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar